equalizer چیست

اکولایزر چیست ؟

گوش انسان می تواند طیف وسیعی از صداها را تشخیص دهد. در پایین ترین نقطه، ما می توانیم ارتعاشات حدود 20 هرتز را بشنویم که فقط به صورت غرش کسل کننده قابل درک است. در انتهای بالایی، می‌توانیم ارتعاش‌هایی با فرکانس 20000 هرتز بشنویم که به صورت ناله‌ای ضعیف ظاهر می‌شود. اما در بین این افراط، نقطه شیرین شنوایی انسان است. و ما می توانیم فرکانس های خاص را با استفاده از یک اکولایزر تقویت یا کاهش دهیم، اکولایزر نوعی فیلتر صوتی است که در بسیاری از دستگاههای الکترونیکی یافت می شوند.

equalizer

اکولایزر چیست ؟

اکولایزر که به مخفف آن EQ می گویند، یک فیلتر صوتی است که فرکانس های خاصی را ایزوله می کند. آن ها را تقویت (افزایش) یا کاهش می دهد یا آنها را بدون هیچ تغییری می گذارد. اکولایزر ها در مجموعه وسیعی از دستگاه های الکترونیکی یافت و پیدا می شوند. این دستگاه ها شامل :

  • سیستم های استریو خانگی
  • سیستم های استریو ماشین
  • از طریق نرم افزارهای دیجیتال بر روی لپ تاپ، تبلت و …
  • تقویت کننده هاس انواع ساز

یک اکولایزر رنگ سیگنال صوتی را تغییر می دهد. می‌تواند با افزایش دامنه فرکانس سه‌گانه، آوازها را بیشتر بیان کند. این می تواند با افزایش فرکانس های باس، آهنگ را “سنگین تر” کند. گاهی اوقات، می‌توان از آن برای حذف صداهای خاص از یک ضبط استفاده کرد، مانند وزوز با صدای بلند یک وسیله روشنایی.

یک اکولایزر چه کاری انجام می دهد ؟

یک اکولایزر خروجی صدا را طوری تنظیم می‌کند که بر فرکانس‌های خاصی بر فرکانس‌های دیگر تأکید شود. اکثر آنها این کار را از طریق استفاده از فیلترهای خطی انجام می دهند. نحوه عملکرد آن فیلترها بر اساس رابط اکولایزر متفاوت است.

تنظیم فرکانس های اکولایزر

موارد زیر برخی از محبوب ترین اکولایزر ها هستند :

  • اکولایزر پارامتری یا EQ پارامتریک : این مدل دارای سه کنترل است. اولی تعیین می‌کند که چه فرکانس‌های خاصی را می‌خواهید تقویت یا کاهش دهید: فرکانس‌هایی را بین 20 هرتز تا 20000 هرتز صفر می‌کنید، که سپس می‌توانید آن را تقویت یا کاهش دهید. دومی که گاهی Q نامیده می‌شود، وضوح پهنای باند را تعیین می‌کند (به این معنی که “آیا شما به شدت روی یک فرکانس خاص صفر می‌کنید یا پهنای باند وسیع‌تری را در اطراف آن فرکانس هدف قرار می‌دهید؟”). و سومین کنترل سطح است – تا چه اندازه می خواهید فرکانس را تقویت یا کاهش دهید؟ EQ های پارامتریک معمولاً به شکل نرم افزار دیجیتال وجود دارند.
  • اکولایزر گرافیکی یا EQ گرافیکی : این نوع اکولایزر در طیف گسترده‌تری از دستگاه‌ها یافت می‌شود. سیستم‌های صوتی خانگی، استریوهای شخصی، آمپرها، پدال‌ها، میکس‌بردها؛ اما به اندازه یک EQ پارامتریک دقیق نیست. در یک EQ گرافیکی، طیف صوتی برای شما تقسیم می شود و به هر باند یک فیدر یا دستگیره خاص اختصاص داده می شود. سپس می‌توانید از هر یک از فیدر شستی عبور کرده و آن را تقویت کنید، پایین بیاورید یا به حال خود رها کنید. برخی از EQ های گرافیکی تنها دارای سه باند هستند. برخی از EQ های گرافیکی دارای پنج باند هستند.  این در استریوهای خانگی رایج است. برخی از EQهای گرافیکی بیش از 30 باند فرکانسی دارند.
  • فیلترهای بالا گذر و فیلترهای پایین گذر : این اکولایزر ها بسیار ساده هستند و آنچه از نامش پیداست را انجام می دهند. یک فیلتر بالاگذر به فرکانس های بالا اجازه می دهد تا بدون محدودیت عبور کنند در حالی که فرکانس های پایین را مسدود می کند. یک فیلتر پایین گذر برعکس عمل می کند. فرکانس های پایین عبور می کنند در حالی که فرکانس های بالا مسدود می شوند.

چگونه از یک اکولایزر استفاده کنیم ؟

تیمبالند Timbaland از اوایل دهه 1990 به یکی از محبوب ترین تولید کنندگان موفق موسیقی تبدیل شد. کار او میکس و مستر برای خوانندگان مطرحی همچون مدونا، تیمبرلیک و غیره بوده بود. و همچنین کار خود ا با خوانندگان دیگر هم گسترش داد. او به عنوان یکی از میکسر ها توصیه می کند تا از چند تنظیم اکولایزر برای کمک به پردازش فرکانس هایی که با چه نوع صداهایی مرتبط هستند که یکی از این تنظیم ها :

  • بسیار کم (تقریباً 20 هرتز تا 60 هرتز) : این فرکانس ها پایین ترین صداهایی هستند که انسان می تواند بشنود. در موسیقی باشگاهی، این را از طریق باس (base)، ساب بیس یا درام های کم صدا می شنوید. افزایش این فرکانس ها می تواند یک اتاق یا یک ماشین را تکان دهد و از دور شنیده شود. این می تواند یک اثر جالب باشد، اما تقویت بیش از حد، ترکیب شما را گل آلود و نامشخص می کند. برای گوش ما سخت است که تک تک نت ها را در فرکانس های بسیار پایین انتخاب کند، بنابراین از این ناحیه با احتیاط استفاده کنید. در یک سیستم تقویت کننده یا بلندگو، این فرکانس ها از طریق یک ساب ووفر شنیده می شوند.

نحوه تنظیم اکولایزر بر روی گوشی اندروید

در مرحله اول روی تنطیمات خود Setting بزنید. صداها و لرزش ها یعنی Sound & vibration  را انتخاب کنید و سپس روی Sound quality and effects کلیک کنید.

در نهایت روی Equalizer کلیک کنید. در این قسمت شما سبک های متنوعی از موسیقی را خواهید دید که می توانید انتخاب کنید و همچنین می توانید با گزینه کاستوم Custom خودتان تنظیم دلخواه را انجام دهید.

مرااحل تنظیم اکولایزر بر بروی دستگاه اندروید

جمع بندی

با خواندن این مقاله درکی که از اکولایزر و چیستی آن متوجه شدیم این است که یک تقویت کننده در دستگاه های الکترونیکی است. اکولایزر در هندزفری و اسپیکر استفاده می شود تا کیفیت صدا را به گوشی مخاطب بهتر برساند. شما می توانید هندزفری و اسپیکر های با کیفیت صدای عالی را از سایت دیجی پخش خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *