پورت 3.5 میلی متری با پورت تایپ سی

معرفی گوشی هایی که جک 3.5 میلی متری ندارند

طبیعتا هنگام خرید گوشی موبایل به معیارها و پارامترهای بسیاری برای جلب رضایت خود توجه می نمایید. یکی از مسائلی که هنگام خرید گوشی موبایل برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است، پورت هندزفری می باشد. تا همین چندین وقت پیش اغلب کمپانی ها برای پورت سوکت های هندزفری تلفن های همراه از جک 3.5 میلی متری استفاده می کردند و آن را کنار پورت شارژ قرار می دادند. از طریق پورت های 3.5 میلی متری گوشی موبایل شما می توانید هندزفری خود را متصل کنید و به موزیک گوش دهید. می توانید با کابل صدا AUX به آن وصل شوید و البته از هدست های سیم ینیز ی توانستید استفاده کنید. امروزه با حذف کردن پورت 3.5 میلی متری از روی گوشی های موبایل کار کمی برای کاربران سخت شده است.

البته شایان ذکر است بدانید حذف کردن جک های 3.5 میلی متری در کنار معایب خود، دارای مزایای بسیاری نیز می باشد. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعاتی در این رابطه هستید و می خواهید با گوشی هایی که جک 3.5 میلی متری ندارند، آشنا شوید با ما همراه باشید.

جک 3.5 میلی متری برای چه گوشی هایی است؟

جک 3.5 میلی متری چیست؟

در ابتدا باید بدانید که به چه چیزی پورت 3.5 میلی متری می گویند. در واقع 3.5 میلی متری حفره یا یک پورت می باشد که کابل هندزفری یا هدفون با متصل شدن به گوشی موبایل یا تبلت، صدای موزیک دلخواه شما را پخش می کند. نام دیگر جک 3.5 میلی متری، جک هدفون نیز می باشد. به نظر می رسد، بزرگترین و مهم ترین مزیت پورت های 3.5 میلی متری این است که صدا را بدون اختلال و کاهش در کیفیت به گوشی کاربران می رسانند و صدا را به صورت استریو منتقل می نماید. جالب است بدانید که این جک از سالیان سال است که در گوشی های همراه استفاده می شود و محبوبیت بسیاری نیز دارد. اما در حال حاضر به دلیل سیاست برخی از کمپانی این جک از گوشی های موبایل هوشمند و تبلت های آنان حذف گردید.

استفاده از سوکت 3.5 میلی متری

کدام گوشی های موبایل در حذف جک 3.5 میلی متری پیش قدم بودند؟

تقریبا می توان گفت در حال حاضر حذف جک های 3.5 میلی متری را فقط در گوشی های موبایل پرچم دار نمی بینیم و کم کم باید به تولید گوشی های جدید با هر کیفیت و قیمتی بدون پورت های 3.5 میلی متری باشیم. برای اولین بار در سال 2016 میلادی کمپانی اپل، با حذف کردن جک 3.5 میلی متری از گوشی آیفون 7 خود را از لیست گوشی های 3.5 میلی متری کنار کشید. اپل با حذف کردن این پورت و یکی کردن پورت شارژ و هندزفری با سوکت لایتنینگ Lightning در گوشی های آیفون ابتکاری جدید را وارد بازار بزرگ تکنولوژی نمود. به دنبال این اقدام، هندزفری های پورت لایتنینگ نیز با ظاهری جدید وارد بازار شدند.

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی نوت 10

پس از کمپانی اپل، شرکت سامسونگ اولین گوشی موبایل خود را بدون جک 3.5 میلی متری با نام گلکسی نوت 10 Galaxy Note 10 در سال 2019 میلادی روانه بازار نمود. به دلیل محبوبیت این دو کمپانی در بین مردم گوشی های موبایل این دو برند به عنوان پیش قدمان اقدام حذف کردن جک 3.5 میلی متری شناخته می شوند. این در حالی است که برای اولین بار در 2012 میلادی، کمپانی Oppo Finder پورت 3.5 میلی متری را از گوشی های موبایل هوشمند خود حذف نمود. علت ناموفق بودن و شناخته نشدن گوشی های موبایل این کمپانی این بود که در آن زمان، هدفون های بیسیم و هندزفری بلوتوثی بسیار کم کاربرد بودند و کمتر کسانی از آن ها استفاده می کردند.

تولید ایرپاد و هندزفری های بلوتوثی پس از حذف پورت 3.5 میلی متری

دو شرکت اپل و سامسونگ، زمانی به فکر حذف جک های 3.5 میلی متری افتادند که هندزفری های بلوتوثی و بی سیم خود را نیز آماده عرضه به بازار کرده بودند. بعد از حذف این پورت از گوشی های موبایل این دو کمپانی، ایرپادهای بلوتوث اپل و همچنین گلکسی بادزلایوهای سامسونگ طرفداران خود را جذب کرده بودند و محبوبیت بسیاری در بین کاربران نیز به دست آورده بودند. سوالی که برای بسیاری از کاربران به وجود می آید این است که آیا وجود جک 3.5 میلی متری خوب است یا خیر؟! طبیعتا این اقدام مزایا و معایی را به همراه خود دارد. با توجه به گفته کمپانی ها، دلایلی برای حذف کردن جک 3.5 میلی متری وجود دارد که در ادامه به بررسی این دلایل می پردازیم.

دلایل حذف کردن پورت های 3.5 میلی متری از گوشی های موبایل

  • کاهش ضخامت گوشی های موبایل هوشمند

طبیعتا همانطور که گفتیم هر فردی برای انتخاب گوشی موبایل خود معیارهایی دارد. کاربران بسیاری علاقه به ظرافت دارند و همچنین گوشی های موبایل نازک و ظریف را بسیار می پسندند. با توجه به این استقبال کاربران، کمپانی های تولید اسمارت فون ها برای کاهش ضخامت تلفن های همراه هوشمند از هر نظریه ای با روی باز استقبال می کردند. یکی از ایده هایی که برای کاهش ضخامت اسمارت فون ها مطرح شد، حذف جک 3.5 میلی متری بود. جالب است بدانید با حذف این پورت، به طور قابل توجهی گوشی های موبایل ضخامت خود را از دست دادند. و به گوشی های نازک و خوش دستی تبدیل شدند.

البته شایان ذکر است بدانید که این ایده برای کاربرانی که به ظاهر گوشی موبایل بسیار اهمیت می دهند، دلچسب بوده. و در کنار خرید اسمارت فون بدون جک 3.5 میلی متری، به تهیه دانگل های اضافی این پورت یا هندزفری های بلوتوثی و هدفون های بیسیم می پردازند.

  • افزایش فضا بر روی گوشی های موبایل

یکی از دلایلی که کمپانی ها برای حذف جک هدفون از روی گوشی های موبایل مطرح کردند. افزایش فضا بر روی اسمارت فون ها و همچنین بزرگتر کردن باتری های گوشی بود. با وجود این دلیل باتری های گوشی موبایل بدون جک هدفون و یا جک هدفون تغییر آنچنانی نداشت. برای نمونه باتری گوشی موبایل آیفون 7، 2900 میلی آمپر می باشد. این در حالی است که ظرفیت باتری گوشی موبایل آیفون 6، 2915 میلی آمپر بود. البته در نظر داشته باشید که این مورد برای همه اسمارت فون ها صدق نمی کند و استثناء همیشه وجود دارد.

خرید عمده هندزفری جک 3.5 میلی متری

  • گسترش بازار تکنولوژی بیسیم و بلوتوثی

ببا حذف شدن جک های 3.5 میلی متری، بازار هندزفری و هدفون های بیسیم و بلوتوثی بسیار در بین کاربران داغ شد. آن ها نیاز دیدند تا برای گوشی های خود از ایرپادهای بلوتوثی مخصوص استفاده نمایند. جالب است بدانید به دنبال اقدام هر کمپانی ایرپادها و هندزفری بلوتوثی مخصوص به خود را در بازار تکنولوژی عرضه نمود. در حال حاضر می توانید برای خرید ایرپادهای آیفون، گلکسی بادزلایوهای سامسونگ، ایرداتس های شیائومی و پیکسل بادزهای گوگل اقدام نمایید.

همچنین یکی از علت های محبوبیت و پروفروش شدن این هندزفری های بلوتوثی و بیسیم، یکی شدن پورت هندزفری و شارژ بود. گاهی اوقات شرایطی برای کاربران به وجود می آمد که هم نیاز به شارژ کردن گوشی موبایل هوشمند خود داشتند. هم باید به موزیک و یا مطلبی گوشی می نمودند. از همین رو کاربران اقدام به خرید انواع هدفون و هندزفری های بلوتوثی نمودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *