noise cancelling نویز کنسلینگ

نویز کنسلینگ در هندزفری و هدفون چیست ؟

هنگام خرید هندزفری و هدفون شاید به چشم شما هم خورده است که در قسمت ویژگی ها و مشخصات هدست ها عبارت نویز کنسلینگ یا Noise Cancellation آورده اند. این عبارت بسیار در رفع نویز در هندفری و هدفون مهم است اما اغلب کاربران معنای آن را نمی دانند و یا نمی دانند به چه کاربرد استفاده می شود. در این قسمت کاربرد و معنی نویز کنسلینگ را با هم مرور می کنیم.

رفع نویز در هندزفری و هدفون و هدست

نویز کنسلینگ در میکروفون و میکروفون

در این قسمت باید بدانید که نویز کنسلینگ در دو نوع میکروفون و هدست ها تعریف می شوند. نویز کنسلینگ در میکروفون به این معناست که هنگام مکالمه صدای اطراف و مزاحم را پوشش می دهد و این نویز را به شخص مقابل نمی رساند. در نهایت نویز های اطراف محیط برطرف شده و شخص مقابل صدایی واضح و رسا می شنود.

در سمت دوم که مربوط به هدفون و هدست ها می باشد، به این معناست که مجدد نویز های محیط برطرف می شوند و شما موزیک و موسیقی را بدون نویز گوش می دهید.

نویز کنسلینگ Noise Cancellation در میکروفون

وقتی این قابلیت برای میکروفون به کار بیفتد در واقعیت شما هیچ تغییری حس نمی کنید. بلکه کسی که با آن تماس می گیرید صدای شما را واضح و بدون نویز می شنود. در این میکروفون ها که این قابلیت را دارند صدای شما تنها شناسایی می شود و به گوش مخاطب می رسد. راه های متفاوتی برای ایجاد یک نویز کنسلینگ وجود دارد. اصلی ترین آن ها شکل میکروفون،موقعیت قرارگیری آن و پردازش سیگنال های صوتی می باشد. برخی هدفون ها شخصا یک سوکت مخصوص باد دارند که نویز های مربوط به باد را حذف می کند.

شما دو عدد میکروفون بر روی هدفون خود دارید. یکی از این میکروفون ها نزدیک دهان شما هستند و دیگری با کمی فاصله قرار می گیرد. میکروفون اولی صدای شما را دریافت می کند و دومی صدا های اطراف و محیط را دریافت می کند. با الگوریتم های طراحی شده ای که وجود دارد این دو صدا از همدیگر جدا می شوند و نویز اطراف و محیط را از صدا حذف می کنند.

تمام میکروفون هایی که قابلیت نویز کنسلینگ را دارند یک ویژگی مشترک دارند. آن ها صدای شما را فیلتر می کنند. به این معنا که صدای شما را از این فیلتر ها عبور می دهند و صدای های مزاحم اطراف را پشت فیلتر نگه می دارند. اگر دوستان و اطرافیانتان از ناواضح بودن صدای شما شکایت می کنند پس باید به فکر رفع نویز باشید.

active noise cancellation

رفع نویز در میکروفون

در کل دو نوع هدفون با قابلیت نویز کنسلینگ وجود دارند که شامل موارد زیر می شود :

  • Noise Cancellation Passive یا نویز ایزولیشن

در این مدل هدفون ها رفع نویز را از طریق روش فیزیکی انجام می دهند. شکل و طراحی برخی هدفون ها به گونه ای هستند که گوش را کاملا پوشش می دهند و همین باعث می شود تا صداهای مزاح بیرون به داخل گوش عبور نکنند. به عبارتی این هدفون ها صدا را ایزوله سازی می کنند و رفع نویز فعالی ندارند. این مدل تقریبا صدا هایی که فرکانس بالایی دارند را پوشش می دهد مانند صدای همهمه مردم یا صدای ماشین. اگر در یک مکان شلوغ کار می کنید این مدل هدست مناسب شما می باشد.

  • Noise Cancellation Active نویز کنسلیشن اکتیو

این مدل رفع نویز اکتیو و بسیار پیشرفته است. در حالت طبیعی صدا بر اساس یک الگوریتم صداها و نویزهای ورودی شناسایی و تشخیص داده می شوند. وقتی این صدا ها قصد ورود ب گوش را دارند، توسط خود هدفون که یک سیگنال آنتی نویز تولید می کند منع می شوندو جلوی این نویزها گرفته می شود. این نوع رفع نویز مناسب برای صداهای ثابت و با فرکانس پایین است. مانند صدای پس زمینه کولر. اغلب در هدفون های استریو از این قابلیت استفاده می شود تا دو گوش را هم پشتیبانی کند.

نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن

سخن آخر

Noise Cancellation به شما کمک می کند تا از شر صداهای مزاحم اطراف راحت شوید. اگر میکروفون و هدفون شما همزمان قابلیت رفع نویز را داشته باشد، به این معناست که هم موزیک را در آرامش گوش می دهید و هم از مکالمه خود لذت می برید. می توانید در خصوص راهنمای خرید هدفون مطلب زیر را در سایت دیجی پخش، پخش عمده لوازم جانبی موبایل بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *